Skyddsombudet – en viktig resurs i arbetsmiljöarbetet
Skyddsombudet – en viktig resurs i arbetsmiljöarbetet
Allt du behöver veta om Skyddsombud
Skyddsombudet – en viktig resurs i arbetsmiljöarbetet
Visste du att lagen säger att arbetsgivare med minst fem anställda ska ha ett skyddsombud? Trots detta är det många arbetsgivare som inte känner till eller följer detta krav. För andra kan det vara en utmaning att få medarbetarna att vilja ta på sig rollen som skyddsombud. Men vad gör man om ingen vill ställa upp?
Vad är ett skyddsombud?
Skyddsombudet är medarbetarnas röst i arbetsmiljöfrågor. Enligt Arbetsmiljölagen har arbetsgivaren huvudansvaret för arbetsmiljön, vilket även inkluderar att samarbeta med medarbetarna för att skapa en trygg och säker arbetsplats. Skyddsombudet representerar medarbetarna i detta samarbete och har rätt att delta i arbetsmiljöfrågor, men har inget eget ansvar för arbetsmiljön. Som arbetsgivare kan du till exempel inte delegera arbetsmiljöansvar till ett skyddsombud.
Alla arbetsplatser med fem eller fler anställda måste ha minst ett skyddsombud. Skyddsombudet väljs vanligtvis för en period på tre år. Om det finns flera skyddsombud på arbetsplatsen ska ett huvudskyddsombud utses, en person som ansvarar för att samordna skyddsombuden och deras arbete.
Hur utses ett skyddsombud?
Om ni har kollektivavtal på arbetsplatsen är det facket som utser skyddsombudet, detta görs vanligtvis under ett möte. I samband med att ett skyddsombud väljs är det viktigt att det skrivs ett protokoll som sedan lämnas till arbetsgivaren. Protokollet ska inkludera:
- Skyddsombudets namn och adress
- Skyddsområdet, vilket område skyddsombudet ansvarar över, det kan vara geografiskt eller över vissa roller
- Hur länge uppdraget gäller
Om din arbetsplats saknar kollektivavtal ska medarbetarna själva välja ett skyddsombud och meddela dig som arbetsgivare. Det kan vara en utmaning för medarbetarna att komma överens, särskilt utan stöd från ett kollektivavtal. Som arbetsgivare får du inte utse ett skyddsombud, och det gäller även personer med chefsansvar. Däremot kan du hjälpa till att organisera valet.
Här är några enkla tips:
- Låt medarbetarna rösta fram ett skyddsombud.
- Skicka ett mejl till alla där medarbetarna kan föreslå eller välja en kandidat.
- Låt medarbetarna nominera kandidater till rollen och håll sedan en omröstning.
Tänk på att valet måste gå rätt till, annars kan inte skyddsombudet utföra sitt uppdrag enligt lagen. Se också till att informera och utbilda både medarbetare och chefer om vad ett skyddsombud gör och varför rollen är viktig.
Att vara skyddsombud är frivilligt, så om ingen medarbetare vill ta rollen förblir den tom. I så fall är det extra viktigt att du som arbetsgivare jobbar aktivt med arbetsmiljön tillsammans med dina medarbetare. Se också till att alla vet vem de kan kontakta om de har frågor eller behöver hjälp med arbetsmiljön.
Skyddsombudets uppgifter
Skyddsombudet jobbar med allt som rör arbetsmiljön, både fysisk, digital, organisatorisk och social. Det innebär att frågor som stress och utbrändhet också ingår i deras ansvar. Skyddsombudet företräder alla medarbetare på arbetsplatsen, även inhyrd personal. Skyddsombudet ska dessutom kontrollera att arbetsgivaren uppfyller kraven för systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) och Arbetsmiljölagen.
Skyldigheter som arbetsgivare
Du som arbetsgivare får aldrig hindra skyddsombudet från att göra sitt jobb. Skyddsombudet har rätt att ta del av den information och handlingar som behövs för att sköta sitt uppdrag. Du är också skyldig att informera om förändringar som påverkar arbetsmiljön.
Om skyddsombudet upptäcker problem med arbetsmiljön kan hen be dig som arbetsgivare att åtgärda dem. Du måste då svara direkt. Om problemen inte åtgärdas inom rimlig tid kan skyddsombudet anmäla det till Arbetsmiljöverket.
7 saker ett skyddsombud har rätt att få enligt Arbetsmiljölagen:
- Få utbildning
- Få tid för uppdraget under betald arbetstid
- Ta del av handlingar som rör arbetsmiljön
- Delta i planering av nya lokaler, ombyggnad eller flytt
- Vara med i förberedelser vid omorganisation
- Begära åtgärder för att förbättra arbetsmiljön
- Avbryta arbeten som kan leda till omedelbar och allvarlig fara för medarbetares liv eller hälsa, så kallat skyddsstopp
Skyddsombudet får aldrig bli negativt särbehandlad för att hen tagit uppdraget och har rätt till samma lön och villkor som tidigare.
Läs mer på Arbetsmiljöverkets hemsida: