Rekrytering
Rekrytering - Rekryteringsstrategi och process
Rekrytering – företagets sätt att fylla kompetensbehovet
Rekrytering är en process som syftar till att attrahera och anställa personer med en viss typ av kompetens som behövs i företaget. En rekryteringsprocess kan bland annat innehålla följande steg; behovsanalys, framtagning av jobbannons, insamlade av ansökningar, intervjuer, tester, referenstagning och uppföljning. Att rekrytera passar bäst om företaget behöver tillgodose ett långsiktigt personalbehov. Vid sjukdom, ledighet, arbetstoppar och andra tillfälliga personalbehov kan bemanning vara ett mer fördelaktigt alternativ. Sammantaget handlar det om att fylla ett kompetensbehov i ett företag och trots att det kan vara en tidskrävande process så är det otroligt viktigt att göra allt rätt i alla steg.
Hur ser en bra rekryteringsprocess ut?
För att lyckas med en rekrytering så finns det flertalet steg som bör följas. Nedan listar vi de steg som vi anser är viktigast för att just du ska lyckas med din nästa rekrytering:
- Gör en behovsanalys. Vilka kompetenser saknar ni i företaget och vilka vill ni tillföra?
- Utforma en kravprofil. Bestäm till exempel utbildnings-, erfarenhets- och kunskapskrav för rollen.
- Annonsera i de kanaler som passar er bäst. Skapa en snygg och attraktiv jobbannons där kravprofilen fungerar som ett underlag.
- Gör ett urval av kandidater. När ansökningar kommit in är det dags att gå igenom dessa och välja ut de som uppfyller kraven enligt kravprofil och som verkar intressanta.
- Intervjua kandidater. Ett första steg är att göra en telefonintervju för att snabbt få en överskådlig bild över kandidaterna och utifrån detta välja de som får komma på en djupintervju. Tänk på att vara objektiv genom att ställa samma frågor till de olika kandidaterna och fler än en person intervjuar för att få olika perspektiv.
- Testa kandidater. Arbetspsykologiska tester kan vara bra om man vill få en uppfattning om en kandidat ur olika perspektiv. Det är möjligt att testa förmågor, kompetenser eller beteenden, som inte fångas i en intervju.
- Genomför bakgrundskontroll. En bakgrundskontroll säkerhetsställer att alla uppgifter om personen ni ska anställa faktiskt stämmer.
- Anställa. Skriv ett anställningsavtal, gå igenom avtalet och påbörja anställningen. Glöm inte att onboardingprocessen är minst lika viktig som rekryteringsprocessen.
Tips på vägen
Ett hett tips för en lyckad rekrytering är att hela tiden ha kandidaten och kandidatupplevelsen i fokus. Kandidater pratar med varandra och ryktet om att ni som företag har varit vänliga och professionella sprids lika snabbt som ryktet om att ni har varit otrevliga och oprofessionella. Se dessutom till att hela tiden arbeta med en fördomsfri rekrytering, att vara ordentligt förberedda i alla steg och till sist att välja urvalsmetoder med omsorg.
Vill du veta mer om rekrytering?
Wndy hjälper er att ta fram en genomtänkt rekrytering med hjälp av en rekryteringsstrategi utformad efter era verksamhetsmål. Våra HR-experter guidar er även i en rekryteringsprocess för att underlätta företagets talangförsörjning.
Detta är Wndy, HR-expertis när du behöver det
Behöver du rådgivning kring kartläggning av ditt HR-arbete, eller rådgivning kring mer specifika delar som att anställa personal, LAS eller andra personalfrågor? Vi på Wndy samlar allt det du som arbetsgivare funderar kring på vår hemsida.
Läs mer om våra tjänster och skapa ett gratiskonto för att komma i kontakt med oss. Har du behov av professionell hjälp och personlig service så har vi HR-experter som kan hjälpa dig.