Employer branding
Employer branding - Strategi och strukturarbete
Vad är employer branding?
Employer brand är arbetsgivarens varumärke och handlar om att skapa en arbetsplats som är så pass bra att konkurrenskraften som arbetsgivare stärks och företaget lyckas attrahera och behålla den bästa kompetensen. Employer brand vilar tungt på företagskulturen och hur nöjda de anställda är med sin anställning. Därför är hela medarbetmedarbetarupplevelsen otroligt viktig att fokusera på. Medarbetare som känner att de arbetar på världens bästa arbetsplats kommer fungera som ambassadörer som sprider det positiva ryktet om sitt företag.
Hur du och ditt företag kan bygga ett employer brand
Att arbeta med employer branding innebär ett stort engagemang och ett kontinuerligt arbete för att försäkra sig om att just ditt employer brand är det mest attraktiva. För att vara framgångsrik med sitt employer brand behöver man lite förenklat:
- Se till att företaget erbjuder en fantastisk arbetsplats
- Se till att de talanger man vill attrahera förstår hur bra företaget är
Det handlar helt enkelt om att utveckla en tydlig förståelse av företagets verksamhetsmål och vilka talanger som behövs för att nå dessa mål. Därefter behöver du utvärdera nuvarande employer brand genom att fråga både anställda och potentiella kandidater om deras upplevelse av företaget. Om det finns en diskrepans mellan nuvarande employer brand och vad som behövs för att nå målen så behövs en strategi för att förändra företagets employer brand.
Det är viktigt att investera i medarbetarna och se till att utveckla dem och ge dem rätt förutsättningar att kunna prestera på topp. ARUBA-modellen kan användas för att mappa upp fokusområdena i medarbetarupplevelsen. ARUBA-modellen består av följande steg:
- Attrahera – hur kan vi attrahera rätt kompetens
- Rekrytera – hur effektiva är vår rekryteringsprocess, hur ser vår interna rörlighet ut och hur väl lyckas vi med onboarding
- Utveckla – får medarbetarna den utmaning och utveckling de behöver i form av medarbetarsamtal, feedback, kompetensutveckling, ledarutveckling med mera
- Behålla – hur fungerar belöning och kompensation, är personalförmånerna högt värderade, hur ser företagskulturen ut och hur arbetar vi med våra talanger och nyckelpersoner
- Avsluta – har vi bra offboardingprocesser så att medarbetare som slutar fortsätter som ambassadörer för företaget
Alla stegen i denna modell är otroligt viktiga för att lyckas med att få engagerade medarbetare. Genom att fokusera på varje steg i denna modell så kommer du att få välmående medarbetare och ambassadörer som bygger ert varumärke som arbetsgivare!
Wndy hjälper er med att sätta upp en strategi och struktur kring ert arbete med Employer branding så att ni kan göra rätt prioriteringar och på sikt skapa ett riktigt starkt varumärke.
Detta är Wndy, HR-expertis när du behöver det
Behöver du rådgivning kring kartläggning av ditt HR-arbete, eller rådgivning kring mer specifika delar som att anställa personal, LAS eller andra personalfrågor? Vi på Wndy samlar allt det du som arbetsgivare funderar kring på vår hemsida.
Läs mer om våra tjänster och skapa ett gratiskonto för att komma i kontakt med oss. Har du behov av professionell hjälp och personlig service så har vi HR-experter som kan hjälpa dig.