Så hanterar du bristande prestation och misskötsamhet
Så hanterar du bristande prestation och misskötsamhet
Information

Arbetsrätt i praktiken: Hantering av bristande prestation och misskötsamhet
Har du utmaningar med medarbetare som inte presterar, har svårt att samarbeta eller inte följer reglerna?
I den här kursen får du lära dig grunderna i de arbetsrättsliga reglerna kring bristande prestation och misskötsamhet – och, viktigast av allt, hur du kan använda dessa regler för att agera på ett tryggt och professionellt sätt. Med verkliga exempel och praktiska verktyg guidar Jenny dig genom både de rättsliga aspekterna och hur du hanterar situationerna i vardagen. Det här är kursen som ger dig både kunskap och självförtroende att agera rätt.
Information om kursen
Under kursen går vi igenom de grundläggande rättigheterna och skyldigheterna i anställningsförhållandet – både vad som förväntas av dig som arbetsgivare och vilka krav du kan ställa på dina medarbetare. Vad innebär det till exempel att en medarbetare ska vara lojal mot arbetsgivaren, och hur långt sträcker sig deras rätt att uttrycka kritik?
Vi dyker också djupare in i hur du hanterar utmanande situationer som bristande prestation, samarbetssvårigheter eller annan form av misskötsamhet. Du får konkreta verktyg och insikter i hur du kan agera om det skulle bli aktuellt med uppsägning, avsked eller ett utköp.
Oavsett om du är chef, företagsledare eller arbetar med HR kommer den här kursen att ge dig praktiska och juridiska kunskaper som gör dig tryggare i att hantera arbetsrättens snåriga frågor i vardagen.

Innehåll
- Arbetsgivaren och medarbetarens rättigheter och skyldigheter.
- Vad får man som arbetsgivare kräva av medarbetaren?
- Medarbetares lojalitetsplikt.
- Medarbetarens kritikrätt.
- Bristande prestationer, samarbetssvårigheter, misskötsamhet med mera.
- Hur hanterar man dessa i praktiken? Tillsägelser, varningar, handlingsplaner med mera.
- När kan man som arbetsgivare säga upp av personliga skäl eller avskeda?
- Hur ska man som arbetsgivare tänka vid ”utköp” och överenskommelser om anställningens upphörande?
- Praktiska exempel och tips.
Kursledare
Kursledare är Jenny Hellberg, advokat och partner på Elmzell Advokatbyrå. Elmzell Advokatbyrå är Sveriges största advokatbyrå specialiserad på arbetsrätt och HR-juridik. Jenny har lång erfarenhet inom arbetsrätt och hjälper företag i frågor som rör anställning, fackliga förhandlingar, omorganisationer, uppsägningar, utformning och genomförande av policyer, diskrimineringsfrågor etc.
Jenny har också lång erfarenhet av att ge kurser i HR-juridik och att lära företag de praktiska aspekterna av HR-juridik. Jenny brinner för arbetsrätt och delar med sig av sin kunskap och praktiska erfarenhet med humor och värme.