Visselblåsarlagen
Visselblåsarlagen
Vad innebär den nya visselblåsarlagen?
Den nya lagen ska förstärka skyddet för den som rapporterar missförhållanden på en arbetsplats eller i en organisation och dessutom göra det enklare att larma. Den nya lagen ställer högre krav på organisationer att rapportera och följa upp ärenden och att tillhandahålla en intern rapporteringsfunktion.
Visselblåsare ska skyddas mot repressalier från arbetsgivare. Utsätts en visselblåsare ändå för repressalier ska det finnas rätt till skadestånd.
När börjar den nya lagen att gälla?
Den nya lagen trädde i kraft den 17 december 2021 och infördes stegvis. För företag med minst 250 anställda samt offentlig verksamhet kräver lagen att man ska ha haft en visselblåsarfunktion på plats sedan 17 juli 2022.
Från och med den 17 december gäller visselblåsarlagen även alla privata företag med 50-249 anställda. Det innebär att från och med 17 dec 2023 ska alla verksamheter med 50 eller fler anställda ha en visselblåsarfunktion. Om ditt företag under året passerar 50 anställda så måste visselblåsarfunktionen upprättas vid ingången av nästa kalenderår.
Mindre företag, med upp till 49 anställda, behöver inte inrätta en visselblåsarfunktion. Visselblåsning sker istället genom en extern kanal.
Vad kan man visselblåsa?
En person kan rapportera missförhållanden som strider mot svensk lag eller unionsrätt samt om det finns ett allmänintresse av att andra missförhållanden uppmärksammas. Den tidigare lagen berörde endast allvarliga missförhållanden medan den nya lagen även tar allmänintresset i beaktning. Allmänintresse kan handla om allvarliga missförhållande som är av intresse för allmänheten för att skydda dem som till exempel vanvård, miljöbrott, produktsäkerhet, finansiering av terrorism, skattebedrägeri med mera.
Vem kan visselblåsa?
En fysisk person som i ett arbetsrelaterat sammanhang fått information om den rapporterade situationen kan visselblåsa. Det kan vara en anställd, men även en konsult, praktikant eller aktieägare.
Hur kan man visselblåsa?
Som tidigare har nämnts så behöver inte företag med färre än 50 anställda ha en intern visselblåsarfunktion. Istället kan visselblåsningen ske genom en extern rapporteringskanal som en myndighet tillhandahåller. Om företaget har 50 anställda eller fler ska man kunna välja mellan att rapportera externt eller genom en intern visselblåsarfunktion. Man kan välja att visselblåsa skriftligt eller muntligt.
Hur ska information hanteras?
Personuppgifter ska hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen. Uppgifter måste gallras efter avslutat ärende och får sparas i högst två år efter avslutat ärende. Endast behöriga personer får ha tillgång till informationen. En behörig person kan vara en utnämnd anställd eller tredje part som tar hand om rapportering och utredning.
Ansvarig tillsynsmyndighet
Arbetsmiljöverket är ansvarig tillsynsmyndighet och ser till att företag följer lagen. Företag har så kallad uppgiftsskyldighet vilket betyder att de på begäran måste lämna uppgifter till Arbetsmiljöverket. Om företaget inte gör detta kan det utdömas vite. Storleken på vitet beror på företagets ekonomiska situation och vad som är effektivt nog för att se till att företaget följer lagen.
Vad är de största skillnaderna i den nya lagen?
- Utökat skydd till personer som är verksamma i bolaget, inte bara anställda och konsulter som tidigare. Exempel på personer som kan vara verksamma i ett bolag är arbetssökanden, praktikanter, egenföretagare, volontärer och personer som ingår i ett företags förvaltnings‑, lednings‑ eller tillsynsorgan, aktieägare som är verksamma i bolaget och personer som bistår vid rapportering.
- Skyddet ska gälla före och efter en anställning.
- Krav på intern rapporteringskanal, rapportering och uppföljning för företag med fler än 50 anställda för att göra det lättare för visselblåsare att rapportera.
- Det ska finnas tydliga rutiner på företaget för att ta emot, följa upp och återkoppla rapporter om missförhållanden, till exempel en policy, en rapporteringskanal samt handlingsplan.
- Vilken information som ska vara skyddad. Omfattningen på informationen har ökat från endast allvarliga missförhållanden till missförhållanden som strider mot svensk lag eller unionsrätt samt om det finns ett allmänintresse av att andra missförhållanden uppmärksammas.
Vad bör man tänka på när man skapar visselblåsarfunktionen?
- Se till att ha en policy och tydliga riktlinjer för hanteringen av funktionen. Förklara vilka situationer som bör rapporteras och hur processen kommer att fungera.
- Se till att alla anställda förstår visselblåsarfunktionen och har tillgång till policyn och visselblåsarkanalen.
- Skapa en säker och anonym visselblåsarkanal. Anställda ska kunna känna sig trygga när de delar information om misstänkta oegentligheter.
- Tydliggör vilka som kommer att hantera de rapporterade fallen och hur de kommer att följa upp dem. Säkerställ att det finns ett tydligt ansvarstagande.
Hur ska den interna rapporteringskanalen utformas?
- Den interna rapporteringskanalen ska vara användarvänlig och lättillgänglig.
- All information som ges genom rapporteringen samt visselblåsaren och tredje partens identitet ska ha högsta sekretess.
- Rapportering ska kunna göras både muntligt och skriftligt, till exempel genom en telefonlinje, röstmeddelande, post, e-postlåda eller onlineplattform.
- Om visselblåsaren begär det, ska det gå att rapportera muntligt på ett möte inom skälig tid.
- Återkoppling ska ske i skälig utsträckning men senast inom 3 månader efter bekräftelse av mottagen rapportering.
- Företagets hantering av visselblåsare ska dokumenteras och göras tillgänglig till alla anställda genom till exempel en policy där rapporteringskanalen och förfarandet är beskrivet.
- Det bör även finnas en handlingsplan för hur visselblåsares information ska hanteras.
Ta del av Wndys mall för Visselblåsarpolicy.
För ytterligare information:
Detta är Wndy, HR-expertis när du behöver det
Behöver du rådgivning kring kartläggning av ditt HR-arbete, eller rådgivning kring mer specifika delar som att anställa personal, LAS eller andra personalfrågor? Vi på Wndy samlar allt det du som arbetsgivare funderar kring på vår hemsida.
Läs mer om våra tjänster och skapa ett gratiskonto för att komma i kontakt med oss. Har du behov av professionell hjälp och personlig service så har vi HR-experter som kan hjälpa dig.