Arbetsmiljölagen
Vad du som arbetsgivare behöver veta om arbetsmiljölagen
Vad är arbetsmiljölagen
Arbetsmiljölagen, AML, är en ramlag som gäller för alla verksamheter där arbete utförs. Lagen kompletteras med en mängd olika AFS:ar (Arbetsmiljöverkets författningssamlingar) som innehåller regler och rekommendationer som mer detaljerat beskriver vad som gäller för olika delar av arbetsmiljön och för olika verksamheter. Det är därför viktigt att ta reda på vad som gäller för just din verksamhet och se till att chefer och anställda har tillräckliga kunskaper kring hur risker ska förebyggas och hur en tillfredsställande arbetsmiljö ska uppnås.
Alla arbetsgivare, oavsett storlek, ska bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Vad detta innebär och hur det ska gå till beskrivs närmare i AFS:en om Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). Det går kortfattat ut på att arbetsgivaren i samverkan med arbetstagare/skyddsombud regelbundet ska undersöka arbetsmiljön, bedöma risker, genomföra de åtgärder som krävs och sedan kontrollera att de genomförda åtgärderna har fått effekt. Det ska även finnas tillräckliga kunskaper för arbetsmiljöarbetet och det ska vara tydligt vem som ska göra vad.
Om arbetsgivaren har fler än 10 anställda finns det större krav på dokumentation.
Nedan listar vi det som behöver dokumenteras skriftligt:
- Arbetsmiljöpolicy
- Rutiner för det systematiska arbetsmiljöarbetet
- Fördelning av arbetsmiljöuppgifter
- Riskbedömningar och handlingsplaner
- Årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet
- Rutiner för arbete som kan innebära allvarliga risker
Redan vid fem anställda ska arbetstagarna utse skyddsombud och vid 50 anställda ska det även finnas en skyddskommitté på arbetsplatsen.
Vad är syftet med lagen
Syftet med arbetsmiljölagen är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet, och i övrigt uppnå en god arbetsmiljö. Arbetsgivaren är ytterst ansvarig för arbetsmiljön, och ska på ett systematiskt sätt leda arbetet mot en bättre arbetsmiljö. De anställda har ansvar för att medverka i arbetsmiljöarbetet, följa föreskrifter och regler på arbetsplatsen, delta i genomförandet av åtgärder samt använda skyddsanordningar och personlig skyddsutrustning. Arbetstagarna ska också ges möjlighet att medverka i utformningen av sin egen arbetssituation samt i förändrings- och utvecklingsarbetet som rör deras eget arbete.
Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för arbetsmiljön och ska anpassa arbetsförhållandena till de anställdas fysiska och psykiska förutsättningar. För att uppnå en tillfredsställande fysisk arbetsmiljö behöver arbetsgivaren bland annat ta hänsyn till; luft, ljud, ljus, vibrationer, maskiner, redskap, teknik och mycket mer. De organisatoriska och sociala aspekterna handlar bland annat om; möjlighet till variation, sociala kontakter, utveckling, ansvar, arbetstid och en arbetsmiljö utan mobbning och kränkande särbehandling. Arbetsgivaren ska även se till att det finns en fungerande arbetsanpassnings- och rehabiliteringsverksamhet på arbetsplatsen.
Som arbetsgivare är du ansvarig för att anmäla alla arbetsskador till Försäkringskassan och allvarliga arbetsskador och tillbud till Arbetsmiljöverket. Det ska även utredas varför en händelse inträffade och åtgärder ska vidtas för att det inte ska hända igen.
Utöver Arbetsmiljölagen och AFS:arna, finns det fler lagar som hjälper till att säkerställa en god arbetsmiljö och som du som arbetsgivare behöver ha kunskap om samt följa:
På av.se finner du alla lagar och föreskrifter relaterade till arbetsmiljön. De tillhandahåller även e-tjänsten anmalarbetsskada.se samt erbjuder stöd och verktyg.
Prevent.se är en ideel organisation som ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Prevent underlättar för arbetsplatserna att skapa en god arbetsmiljö genom att informera, utbilda och ta fram användbara produkter som är till hjälp i arbetsmiljöarbetet.
Detta är Wndy, HR-expertis när du behöver det
Behöver du rådgivning kring kartläggning av ditt HR-arbete, eller rådgivning kring mer specifika delar som att anställa personal, LAS eller andra personalfrågor? Vi på Wndy samlar allt det du som arbetsgivare funderar kring på vår hemsida.
Läs mer om våra tjänster och skapa ett gratiskonto för att komma i kontakt med oss. Har du behov av professionell hjälp och personlig service så har vi HR-experter som kan hjälpa dig.