Överenskommelse om att anställning ska upphöra
Överenskommelse om att anställning ska upphöra
Vad innebär en överenskommelse om att anställningen ska upphöra?
En överenskommelse innebär att ni som arbetsgivare kommer överens med en medarbetare om att anställningen ska upphöra.
När en arbetsgivare vill säga upp en medarbetare krävs sakliga skäl vilket regleras i Lagen om anställningsskydd (LAS). Vid en överenskommelse kommer arbetsgivaren och medarbetare överens ömsesidigt om att anställningen ska upphöra, och då gäller istället avtalsrätten. För att överenskommelsen ska vara giltig behöver den vara skriftlig och påskriven av båda parter. Det är viktigt att ge medarbetaren betänketid och möjlighet att rådfråga sitt fack eller jurist, eftersom båda parter behöver förstå innebörden av överenskommelsen och signera den frivilligt. Medarbetaren har fortfarande rätt till sin uppsägningstid.
En överenskommelse förhandlas vanligtvis inte med facket, utan är en överenskommelse mellan er som arbetsgivare och medarbetaren, däremot kan facket vara medverkande om medarbetaren önskar. Om ni som arbetsgivare inte kommer överens med medarbetaren, har medarbetaren all rätt att tacka nej till överenskommelsen. Om medarbetaren tackar nej till överenskommelsen och arbetsgivaren fortsatt har för avsikt att säga upp medarbetaren måste LAS följas.
När är det aktuellt med en överenskommelse?
Det finns olika anledningar som gör att det kan bli aktuellt med en överenskommelse. Det kan handla om att medarbetaren inte uppfyller arbetsgivarens förväntningar och istället för att ha en långdragen process för uppsägning på grund av personliga skäl, vilket kan vara påfrestande för både medarbetaren och er som arbetsgivare, vill ni ge medarbetaren ett förmånligt erbjudande för att förenkla möjligheten att komma ut i arbetslivet igen.
En ytterligare situation där en överenskommelse kan vara aktuellt är om organisationen behöver minska antalet medarbetare och ni presenterar ett erbjudande till medarbetarna för att undersöka om någon är intresserad av att frivilligt acceptera ett erbjudande.
Att presentera en överenskommelse är många gånger ett känsligt ämne och det är viktigt att medarbetaren vet att det finns andra alternativ än att tacka ja till överenskommelse. Målet med överenskommelsen är att båda parter ska kunna gå från samtalet och känna sig nöjda.
Två möjligheter till att nå överenskommelse
Vid en överenskommelse är det vanligt att parterna kommer överens om en ekonomisk ersättning till medarbetaren. Det finns inga regler om vad ni som arbetsgivare ska erbjuda men det brukar talas om två olika typer av ersättning, arbetsbefrielse med förlängd uppsägningstid eller ett avgångsvederlag.
Arbetsbefrielse med förlängd uppsägningstid
Vanligtvis kommer parterna överens om att medarbetaren är arbetsbefriad under en förlängd uppsägningstid med lön, även om medarbetaren skulle ingå en ny anställning under uppsägningstiden. Medarbetaren har rätt till sina vanliga förmåner under arbetsbefrielsen, fortsätter att tjäna in semesterersättning och lönen är skattepliktig och pensionsgrundande.
Under tiden medarbetaren är arbetsbefriad består lojalitetsplikten, samt eventuell konkurrensklausul i anställningsavtalet. Det innebär att om medarbetaren planerar att påbörja en ny anställning hos en konkurrent eller starta konkurrerande verksamhet måste detta förhandlas i överenskommelsen.
Avgångsvederlag
I vissa fall kan ni som arbetsgivare och medarbetaren komma överens om ett avgångsvederlag, vilket är en summa som betalas ut i samband med att anställningen avslutas. Avgångsvederlaget betraktas som lön och är därför skattepliktigt och pensionsgrundande för den statliga inkomstförsäkringen. Däremot är avgångsvederlaget inte sjukpenninggrundande och medarbetaren tjänar inte in semesterlön.
Vad är ett normalt avgångsvederlag?
Det finns ingen lag som reglerar hur stort avgångsvederlaget ska vara. Ofta handlar det om någon till några månadslöner. Avgångsvederlaget varierar och kan bero på flera faktorer:
- Anställningstid
- Medarbetarens position
- Hur snabbt medarbetaren förväntas hitta ett nytt jobb
- Anledningen till varför överenskommelsen träffas
- Hur organisationens ekonomiska förutsättningar ser ut
- Om organisationen har en policy eller praxis för ersättning vid överenskommelse om uppsägning
- Eventuell överenskommelse med lokal facklig organisation
I vissa fall talas det om en form av praxis gällande avgångsvederlag där man ser till medarbetarens anställningstid. Upplägget utgår från att medarbetaren får en månadslön i avgångsvederlag om man varit anställd i ett år och ett avgångsvederlag om 2 månadslöner vid anställningstid i 2 år, och så vidare. Det är dock ingen regel utan ersättningen beror alltid på det enskilda fallet.
Kan en medarbetare få a-kassa vid en överenskommelse?
Medarbetare som ingått en överenskommelse om uppsägning har tidigare haft svårt att få rätt till a-kassa under de första 45 dagarna efter att anställningen har avslutats. Men efter en ändring i lagen om arbetslöshetsförsäkring har medarbetare nu rätt till a-kassa, om arbetsgivaren tagit initiativ till att skilja medarbetaren från arbetet. Tillägget är en viktig del i att nå fler överenskommelser.
Ta del av Wndys mall för Överenskommelse! Skapa ett konto och ladda ner.
För ytterligare information:
Lagen om anställningsskydd (LAS), LAS 7 § och framåt behandlar vad som gäller vid uppsägning.
Lagen om arbetslöshetsförsäkring 43c § behandlar den nya regeln om överenskommelse.
Detta är Wndy, HR-expertis när du behöver det
Behöver du rådgivning kring kartläggning av ditt HR-arbete, eller rådgivning kring mer specifika delar som att anställa personal, LAS eller andra personalfrågor? Vi på Wndy samlar allt du som arbetsgivare funderar kring på vår hemsida.
Läs mer om våra tjänster och skapa ett gratiskonto för att komma i kontakt med oss. Har du behov av professionell hjälp och personlig service så har vi HR-experter som kan hjälpa dig.