AI – vad behöver arbetsgivare tänka på?
AI - vad behöver arbetsgivare tänka på?
Vad finns det för risker
AI kan vara ett kraftfullt verktyg som leder till ökad effektivitet och innovation. Det kan också underlätta arbetet för anställda och avlasta dem från vissa arbetsuppgifter. Men det är samtidigt viktigt att se till att företagets användning av AI är etiskt, lagligt och inte riskerar de anställdas välmående.
Nedan följer några exempel på risker som användandet av AI kan medföra:
- Risken att anställda delar känslig företagsinformation
- Risken att anställda delar personuppgifter
- Risken att anställda får felaktig information
- Risken att anställda använder upphovsrättsskyddat material
- Risken att anställda tar felaktiga beslut baserat på information från AI
- Risken för diskriminering och omedvetna fördomar
- Risken att anställda förlorar sina jobb pga automatiseringen av arbetsuppgifter
Implementera en AI-policy för att minimera riskerna
Genom att ha en AI-policy kan ditt företag säkerställa att de anställda använder AI på ett säkert sätt. En policy minskar riskerna med AI och ger de anställda vägledning i vilka AI-verktyg som är tillåtna att använda, vilken information man får mata in och ger vägledning i upphovsrättsliga frågor. En policy kan också vägleda de anställda i hur de ska använda AI utifrån företagets värderingar.
Ta reda på hur AI används på företaget idag och i framtiden
När man upprättar en AI-policy är det viktigt att tänka igenom hur de anställda använder AI i sitt arbete, både idag men också hur de kommer använda det i framtiden. Utifrån aktuella behov och arbetsområden så kan man fortsätta med att identifiera vilka risker användandet kan medföra, baserat på de anställdas användande. Används AI-verktyg internt eller är det främst generativ AI som används. Eller båda? Är det tydligt vilka AI-verktyg som de anställda får använda? Och hur använder de dessa verktyg?
Beskriv fördelarna med AI och lista godkända användningsområden
Börja med att beskriva fördelarna med AI och uppmuntra till användandet av AI. Fördelarna är många fler än riskerna och det gäller att inte skrämma de anställda till att inte använda AI. Därefter kan det vara bra att lista godkända användningsområden och ge tydliga exempel på dessa områden då AI är nytt för de flesta. Tydliggör om det gäller AI-verktyg eller generativ AI såsom ChatGPT.
Potentiella risker
Det är viktigt att på ett tydligt sätt beskriva vilka potentiella risker som kan uppstå utifrån användandet av AI så att de anställda verkligen förstår dem och på så sätt kan minimera dem. Risker bör vara specifika för företagets användande av AI och beskrivas med exempel. Om en risk är att de anställda tar felaktiga beslut baserat på information från AI så kan det vara bra att förtydliga vad anställda ska tänka på när de använder information från AI som grund för beslut, till exempel källgranskning och second opinion.
Dataskydd och sekretess
Det är också viktigt att få med dataskydd och sekretess i en AI-policy. Tänk igenom vilken typ av information som är ok att de anställda delar och vad de anställda bör tänka på för att följa GDPR. Många som använder generativ AI, som till exempel. ChatGPT, för att översätta texter kanske inte tänker på att texten de matar in delas med AI:n. Genom att dela företagsspecifik information kan känslig information läcka ut. Denna typ av easy-access plattform erbjuder inte samma säkerhet som en skräddarsydd AI med begränsad åtkomst.
Ansvar och säkerhet
Till sist så kan det vara bra att tydliggöra ansvar och säkerhet i policyn och hur man som anställd bör agera om man vet med sig att man använt AI på ett felaktigt sätt.
Skapa en förståelse och utbilda de anställda
Det är såklart inte bara att implementera en policy. Som arbetsgivare är det viktigt att tydligt kommunicera policyn så att den blir förankrad hos de anställda.
Se till att alla anställda förstår vad AI är, dess potential och hur det kan användas i verksamheten. Utbildning och workshops kan vara till stor hjälp för att öka medvetenheten och kompetensen.
Extra tips att ta med sig
- Plagiatkontroll används för att säkerställa att texter inte är kopior av upphovsrättsskyddat material. Det finns flera digitala verktyg att välja mellan och det är ett enkelt sätt att säkerställa att anställda inte bara använder information rakt av.
- Faktakontroll är viktigt för säkerställa att korrekt information används. Det kan vara bra att se till att vissa anställda får en grundläggande utbildning inom digital källkritik och lär sig hur man letar reda på källor och väljer bland olika källor.
Detta är Wndy, HR-expertis när du behöver det
Behöver du rådgivning kring kartläggning av ditt HR-arbete, eller rådgivning kring mer specifika delar som att anställa personal, LAS eller andra personalfrågor? Vi på Wndy samlar allt det du som arbetsgivare funderar kring på vår hemsida.
Läs mer om våra tjänster och skapa ett gratiskonto för att komma i kontakt med oss. Har du behov av professionell hjälp och personlig service så har vi HR-experter som kan hjälpa dig.