Anställningsavtal
Allt du behöver veta om anställningsavtal
Vad är ett anställningsavtal?
Ett anställningsavtal är precis som det låter ett avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare som reglerar villkoren i anställningen. Det finns inget formkrav för anställningsavtalet, vilket betyder att det kan vara både muntligt och skriftligt. Däremot är arbetsgivare skyldig att skriftligen lämna information om anställningsvillkoren inom sju dagar från att anställningen påbörjats. Om anställningen är en särskild visstidsanställning (SÄVA) ska informationen ges direkt när anställningen börjar. Därför använder sig de allra flesta av ett skriftligt avtal som signeras innan anställningen påbörjas. Ett skriftligt avtal minskar även risken för missförstånd som i värsta fall kan leda till tvister mellan arbetstagare och arbetsgivare.
Vad ska framgå i ett anställningsavtal?
Anställningsvillkoren eller avtalet ska innehålla:
- Namn, adress, tillträdesdag och arbetsplats för arbetsgivare och arbetstagare. Arbetstagarens huvudsakliga arbetsplats ska specificeras.
- Slutdatum, om det är en tidsbegränsad anställning
- Befattning och beskrivning av arbetsuppgifter
- Anställningsform inklusive eventuell provanställning
- Lön och eventuellt andra ekonomiska förmåner som t.ex. pension och försäkringar. Det ska även framgå när och hur lönen betalas ut.
- Längden på en vanlig arbetsdag och arbetsvecka, sk arbetstidsmått
- Information om eventuell övertid och kompensation av övertid
- Framförhållningstider vid ändring av arbetstider och regler vid skift/jour
- Arbetsgivare som är bemanningsföretag ska informera arbetstagaren om kundföretagets namn och adress så snart arbetsgivaren själv har tillgång till informationen
- Information om utbildningar som är en del av tjänsten
- Antal semesterdagar
- Vad som gäller kring uppsägning
- Information om att arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter och övrigt socialt skydd som erbjuds av arbetsgivaren
- Hänvisning till kollektivavtal, om det finns ett sådant på arbetsplatsen
Ytterligare saker som kan vara bra att ha med
- Vad som gäller vid tjänsteresor och utlägg
- En konkurrensklausul fungerar som en förlängning av lojalitetsplikten en viss tid efter att anställningen avslutats, och kan vara bra att ha med i de fall företaget avsevärt skulle kunna skadas av att en före detta arbetstagare går till en konkurrent eller startar en konkurrerande verksamhet.
- En sekretessklausul används till att skydda företagshemligheter med särskilt värde ur ett konkurrenshänseende. Genom en arbetstagares lojalitetsplikt och lagen om företagshemligheter finns redan ett långtgående skydd för arbetsgivare men det kan vara bra att förtydliga den sekretess som gäller för att ge ett starkare skydd än lagen.
- Alla arbetstagare måste enligt lag ha tillgång till och godkänna företagets hantering av personuppgifter. Genom att inkludera en Personuppgiftspolicy som bilaga till anställningsavtalet så kan företaget få ett formellt godkännande av innehållet från arbetstagaren.
Uppgradera ditt konto för att få tillgång till
- Anställningsavtal tillsvidareanställning
- Anställningsavtal tillsvidareanställning (ENG)
- Anställningsavtal visstidsanställning
- Anställningsavtal visstidsanställning (ENG)
- Anställningsavtal VD
- Anställningsavtal VD (ENG)
- Ändring av anställningsavtal
- Ändring av anställningsavtal (ENG)
- Avtal konsult – kort
Detta är Wndy, HR-expertis när du behöver det
Behöver du rådgivning kring kartläggning av ditt HR-arbete, eller rådgivning kring mer specifika delar som att anställa personal, LAS eller andra personalfrågor? Vi på Wndy samlar allt det du som arbetsgivare funderar kring på vår hemsida.
Läs mer om våra tjänster och skapa ett gratiskonto för att komma i kontakt med oss. Har du behov av professionell hjälp och personlig service så har vi HR-experter som kan hjälpa dig.